Friday, 7 March 2014

  • Tajuk 5(4): Reka Bentuk dan Pembinaan Ujian

    5.4       Taksonomi SOLO

    Taksonomi SOLO singkatan dari:
    Structure (Struktur),Observed(Pengamatan),Learning(Belajar),Outcomes(Hasil)

    Ini dikembangkan oleh Biggs dan Collis (1982), dan juga dijelaskan dalam Biggs dan Tang (2007)Taksonomi ini menggambarkan tahap kefahaman pelajar. Melalui lima tahap, yang menggambarkan peringkat-peringkat kefahaman pelajar ke atas sesuatu tajuk atau konsep yang dipelajari. Ada lima tahap kefahaman pelajar iaitu;

    1.    Prastruktur: Di sini pelajar memperoleh  maklumat yang tidak berhubungan antara satu dengan yang lain. Justeru kefahaman yang diperoleh juga secara kabur dan tidak jelas




    2.    Unistruktur: Menunjukkan perhubungan yang sederhana dan jelas,namun belum cukup kuat untuk memberikan penjelasan.




    3.    Multistruktur: Berlaku banyak perhubungan antara maklumat. Namun masih tidak dapat membuat penjelasan atau kesimpulan secara menyeluruh



    4.    Perkaitan: Pelajar telah dapat mengaitkan kesemua fakta dan maklumat serta dapat menjelaskan sama ada secara khusus atau pun secara menyeluruh.



    5.     Abstrak: Pelajar mampu melakukan hubungan secara menyeluruh tidak hanya dalam ruang lingkup tertentu, tetapi juga merangkumi persekitarannya. Mampu melakukan generalisasi dan memindahkan prinsip-prinsip dan idea-idea yang dipelajari.




    Dikutip dari :

    http://www.learningandteaching.info/learning/solo.htm
  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 SCE 3111.

    Distributed By Blogger Templates | Designed by Templateism | TechTabloids