5.4 Taksonomi SOLO
Taksonomi SOLO singkatan
dari:
Structure (Struktur),Observed(Pengamatan),Learning(Belajar),Outcomes(Hasil)
Ini dikembangkan oleh Biggs dan Collis (1982), dan juga dijelaskan dalam
Biggs dan Tang (2007)Taksonomi ini menggambarkan tahap kefahaman pelajar. Melalui
lima tahap, yang menggambarkan peringkat-peringkat kefahaman pelajar ke atas
sesuatu tajuk atau konsep yang dipelajari. Ada lima tahap kefahaman pelajar
iaitu;
1.
Prastruktur: Di sini pelajar
memperoleh maklumat yang tidak
berhubungan antara satu dengan yang lain. Justeru kefahaman yang diperoleh juga
secara kabur dan tidak jelas
2.
Unistruktur: Menunjukkan
perhubungan yang sederhana dan jelas,namun belum cukup kuat untuk memberikan
penjelasan.
3.
Multistruktur: Berlaku
banyak perhubungan antara maklumat. Namun masih tidak dapat membuat penjelasan
atau kesimpulan secara menyeluruh
4.
Perkaitan: Pelajar telah
dapat mengaitkan kesemua fakta dan maklumat serta dapat menjelaskan sama ada
secara khusus atau pun secara menyeluruh.
5. Abstrak: Pelajar mampu
melakukan hubungan secara menyeluruh tidak hanya dalam ruang lingkup tertentu,
tetapi juga merangkumi persekitarannya. Mampu melakukan generalisasi dan memindahkan
prinsip-prinsip dan idea-idea yang dipelajari.
Dikutip dari :
http://www.learningandteaching.info/learning/solo.htm
0 comments:
Post a Comment