Monday, 3 March 2014

  • Tajuk 5(2): Reka Bentuk dan Pembinaan Ujian

    5.2      


               Jadual Spesifikasi Ujian

                Jadual spesifikasi ujian(JSU) merupakan pelan utama kepada penggubal  item ujian. JSU merupakan satu jadual dua hala yang membekalkan maklumat-maklumat penting kepada penggubal ujian. Maklumat yang didapati dalam JSU ialah:

    1.    Tajuk atau topik yang akan diuji
    2.    Bentuk dan panjangnya ujian
    3.    Aras kesukaran dan juga aras kemahiran yang diuji
    4.    JSU yang dirancang dengan baik akan menolong dalam penentuan
    kesahan dan kebolehpercayaan ujian itu.
    5.    Pembahagian soalan untuk tiap-tiap unit kandungan mesti sama dengan
    penegasan yang diberi dalam pengajaran.
    6.    Kepentingan aras mesti bersesuaian dengan kebolehan murid-murid yang
    akan diuji.
    7.    Terdapat dua jenis soalan yang boleh digunakan iaitu soalan objektif dan
    soalan subjektif.
    8.    Penggubal soalan mesti menentukan jumlah soalan untuk ujian itu.
                  Masa mestilah cukup supaya 80% daripada murid-murid dapat menjawab.
    9.    Bilangan item mengikut tajuk,kemahiran dan aras kesukaran.
    Bilangan item ujian bagi setiap topik ditentukan oleh jumlah masa yang diperuntukkan untuk pengajarannya di bilik darjah. JSU juga menetapkan bilangan soalan senang, sederhana dan sukar mengikut aras kesukarannya.
    Secara umumnya JSU mempunyai kepentingan yang tidak dapat disangkalkan antaranya:
    1.    Mengelakkan ujian yang dibuat secara sembarangan
    2.    Menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian
    3.    Satu panduan dan penentu kepada penggubal ujian
    4.    Menentukan bidang serta pemberatan yang akan diberi dalam sesuatu ujian
    5.    Memantapkan taraf serta aras kesukaran dari semasa ke semasa
    6.    Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain
    7.    Membolehkan sesuatu ujian dibina oleh penggubal soalan yang lain.
               
                Bagi memudahkan guru menyediakan JSU ada beberapa langkah yang perlu diikuti;
                Langkah pertama
    1. Menyenaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
    2. Mengira jumlah masa bagi setiap tajuk yang diajar.

    Langkah dua
    1. Menentukan soalan yang ingin dibina.
    Contohnya;
    soalan subjektif atau soalan objektif (bergantung kepada format)
    2. Meletakkan jumlah soalan bagi setiap topik.

    Langkah tiga
    1. Menentukan aras kesukaran
    2. Menentukan model aras kesukaran model (JSU)
    3. Lazimnya JSU mengamalkan Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom.

    Langkah empat
    1. Memastikan jenis ujian yang akan/ hendak diuji.
    2. Jenis soalan yang boleh digunakan; ujian objektif, ujian esei, dan lain-lain. (bergantung kepada format)

    Langkah Lima
    1. Menentukan bilangan soalan bagi setiap komponen
    2. Penentuan aras kesukaran soalan ( soalan mudah kepada soalan susah)
    3. Menetapkan pemarkahan.

    Langkah enam
    1. Menyatakan matapelajaran
    2. Tingkatan atau kelas
    3. Susunan nombor soalan mengikut tajuk.

               Berikut adalah satu contoh bentuk JSU ringkas


                                                    Jenis soalan : Objektif
    Bil
    Topik
    Pengetahuan
    Kefahaman
    Aplikasi
    Jumlah
    1
    a
    1
    2

    2
    2
    b

    3 , 4
    5
    3
    3
    c
    6
    7, 8, 9
    10
    5





    10


  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 SCE 3111.

    Distributed By Blogger Templates | Designed by Templateism | TechTabloids