5.2
Jadual
Spesifikasi Ujian
Jadual spesifikasi ujian(JSU) merupakan pelan utama
kepada penggubal item ujian. JSU
merupakan satu jadual dua hala yang membekalkan maklumat-maklumat penting
kepada penggubal ujian. Maklumat yang didapati dalam JSU ialah:
1.
Tajuk atau topik yang akan diuji
2.
Bentuk
dan panjangnya ujian
3.
Aras
kesukaran dan juga aras kemahiran yang diuji
4.
JSU
yang dirancang dengan baik akan menolong dalam penentuan
kesahan
dan kebolehpercayaan ujian itu.
5.
Pembahagian
soalan untuk tiap-tiap unit kandungan mesti sama dengan
penegasan
yang diberi dalam pengajaran.
6.
Kepentingan
aras mesti bersesuaian dengan kebolehan murid-murid yang
akan
diuji.
7.
Terdapat
dua jenis soalan yang boleh digunakan iaitu soalan objektif dan
soalan
subjektif.
8.
Penggubal
soalan mesti menentukan jumlah soalan untuk ujian itu.
Masa
mestilah cukup supaya 80% daripada murid-murid dapat menjawab.
9.
Bilangan item mengikut tajuk,kemahiran dan aras kesukaran.
Bilangan
item ujian bagi setiap topik ditentukan oleh jumlah masa yang diperuntukkan
untuk pengajarannya di bilik darjah. JSU juga menetapkan bilangan soalan
senang, sederhana dan sukar mengikut aras kesukarannya.
Secara
umumnya JSU mempunyai kepentingan yang tidak dapat disangkalkan antaranya:
1.
Mengelakkan ujian yang dibuat secara sembarangan
2. Menjamin
kesahan dan kebolehpercayaan ujian
3. Satu
panduan dan penentu kepada penggubal ujian
4. Menentukan
bidang serta pemberatan yang akan diberi dalam sesuatu ujian
5. Memantapkan
taraf serta aras kesukaran dari semasa ke semasa
6. Membolehkan
perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain
7.
Membolehkan sesuatu ujian dibina oleh penggubal soalan
yang lain.
Bagi memudahkan guru menyediakan JSU ada beberapa langkah
yang perlu diikuti;
Langkah pertama
1. Menyenaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
2. Mengira jumlah masa bagi setiap tajuk yang diajar.
Langkah dua
1. Menentukan soalan yang ingin dibina.
Contohnya;
soalan subjektif atau soalan objektif (bergantung kepada format)
2. Meletakkan jumlah soalan bagi setiap topik.
Langkah tiga
1. Menentukan aras kesukaran
2. Menentukan model aras kesukaran model (JSU)
3. Lazimnya JSU mengamalkan Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom.
Langkah empat
1. Memastikan jenis ujian yang akan/ hendak diuji.
2. Jenis soalan yang boleh digunakan; ujian objektif, ujian esei, dan lain-lain. (bergantung kepada format)
Langkah Lima
1. Menentukan bilangan soalan bagi setiap komponen
2. Penentuan aras kesukaran soalan ( soalan mudah kepada soalan susah)
3. Menetapkan pemarkahan.
Langkah enam
1. Menyatakan matapelajaran
2. Tingkatan atau kelas
3. Susunan nombor soalan mengikut tajuk.
1. Menyenaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
2. Mengira jumlah masa bagi setiap tajuk yang diajar.
Langkah dua
1. Menentukan soalan yang ingin dibina.
Contohnya;
soalan subjektif atau soalan objektif (bergantung kepada format)
2. Meletakkan jumlah soalan bagi setiap topik.
Langkah tiga
1. Menentukan aras kesukaran
2. Menentukan model aras kesukaran model (JSU)
3. Lazimnya JSU mengamalkan Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom.
Langkah empat
1. Memastikan jenis ujian yang akan/ hendak diuji.
2. Jenis soalan yang boleh digunakan; ujian objektif, ujian esei, dan lain-lain. (bergantung kepada format)
Langkah Lima
1. Menentukan bilangan soalan bagi setiap komponen
2. Penentuan aras kesukaran soalan ( soalan mudah kepada soalan susah)
3. Menetapkan pemarkahan.
Langkah enam
1. Menyatakan matapelajaran
2. Tingkatan atau kelas
3. Susunan nombor soalan mengikut tajuk.
Berikut adalah satu contoh bentuk JSU ringkas
Jenis soalan :
Objektif
Bil
|
Topik
|
Pengetahuan
|
Kefahaman
|
Aplikasi
|
Jumlah
|
1
|
a
|
1
|
2
|
2
|
|
2
|
b
|
3 , 4
|
5
|
3
|
|
3
|
c
|
6
|
7, 8, 9
|
10
|
5
|
10
|
0 comments:
Post a Comment