Wednesday, 16 April 2014

  • Tajuk 14(2): Bentuk Peperiksaan (Penilaian Berasaskan Sekolah)



    14.4    KONSEP
    KONSTRUK YANG DITAKSIR
    Terdapat lima konstruk yang ditaksir iaitu:
    Konstruk I :                Merancang eksperimen
    Konstruk II :               Menjalankan eksperimen
    Konstruk III :    Mengumpul dan merekod data/ pemerhatian
    Konstruk IV :           Mentafsir data dan membuat kesimpulan / rumusan
    Konstruk V :    Sikap saintifik dan nilai murni

    Konstruk I : Merancang eksperimen
    Konstruk ini menguji kebolehan calon mempamerkan perancangan menyeluruh yang mengandungi perkara berikut dengan tepat :
    1.     Tujuan penyiasatan
    2.   Hipotesis
    3.       Semua pembolehubah yang terlibat
    4.    Bahan dan radas
    5.         Kaedah atau teknik

    Konstruk II : Menjalankan eksperimen
    Konstruk ini menguji kebolehan calon menjalankan eksperimen berdasarkan perancanganserta penggunaan dan pengendalian bahan/ radas:
    1.Kebolehan mengguna dan mengendali bahan/ radas dengan cermat dan betul.
    2.Kebolehan membersihkan bahan/ radas dengan cara yang betul.
    3.Kebolehan menyimpan bahan/ radas dengan betul dan selamat.
    4.Kebolehan melakar/ melukis spesimen/ peralatan sains dengan susunan yang  kebolehan calon mengumpul dan merekod data dipamerkan melalui perkara berikut :
    1. Boleh membina jadual dengan pembolehubah dimanipulasi dan pemboleh ubahbergerak balas yang betul.
    2. Boleh melengkapkan data pembolehubah dimanipulasikan dalam jadual dengan betul.
    3. Boleh mencatatkan data/ pemerhatian pembolehubah bergerak balas yang diperolehi daripada eksperimen dengan betul

    Konstruk IV : Mentafsir data dan membuat kesimpulan / Rumusan
    Konstruk ini menguji kebolehan calon mentafsir dan membuat kesimpulan/ rumusandipamerkan melalui perkara berikut :
    1. Boleh mentafsir data atau menulis perbincangan atau melukis graf dengan kaedahyang betul:
    Tajuk graf
    Paksi berlabel dan berunit
    Skala seragam
    •Bentuk graf sesuai dengan eksperimen
    2. Boleh menyatakan hipotesis diterima atau ditolak.
    3. Boleh membuat kesimpulan / rumusan

    Konstruk V : Sikap saintifik dan nilai murni
    Konstruk ini menguji kebolehan calon penghayatan sikap saintifik dan nilai murni melalui :
    1. Minat dan sifat ingin tahu
    2. Sistematik
    3. Bekerjasama
    4. Bertanggung jawab







    Tanggungjawab Sekolah

    Sebelum Pentaksiran
    ·         Menerima surat pekeliling PEKA daripada JPN
    ·         Menerima dokumen PEKA daripada JPN
    ·         Pengetua menubuhkan Jawatankuasa PEKA
    ·         Pengetua melantik pentaksir bagi setiap mata pelajaran
    ·         Menghantar senarai JK PEKA dan pentaksir
    ·         memperbanyakkan dokumen PEKA untuk kegunaan pentaksir
    ·         menyediakan jadual pelaksanaan PEKA dan menghantar salinan kepada JPN dan KP kawasan
    ·         Memberi taklimat pelaksanaan PEKA kepada pelajar
    ·         Memastikan setiap murid memiliki fail PEKA

    Semasa Pentaksiran
    ·         Pentaksiran dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran
    ·         Penyelarasan skor dilakukan oleh KP Sekolah
    ·         Pemantau dalaman membuat pemantauan
    ·         Pentaksir merekod skor dalam Borang Skor Individu
    ·         Pentaksir menyimpan evidens pentaksiran dalam fail individu
    ·         Pentaksir memaklumkan skor kepada pelajar yang ditaksir dan murid menandatangani Borang Skor Individu bagi setiap taksiran
    ·         Pentaksir memindahkan skor dari Borang Skor Individu ke Borang Gred Induk







    Selepas Pentaksiran
    ·         Borang Skor Individu disemak dan disahkan oleh Pengetua dan disimpan di sekolah
    ·         Borang Gred Induk disemak dan disahkan oleh Pengetua. Satu salinan dihantar ke JPN melalui KPKawasan
    ·         SU Peperiksaan bertanggungjawab memastikan pentaksir sekolah memasukkan GRED calon dalam aplikasi yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan
    ·         SU Peperiksaan menyerahkan salinan cetakan Borang Gred Induk calon untuk disahkan oleh Pengetua
    ·         Mengeluarkan sijil PEKA kepada calon
                                   
    14.5     IMPLIMENTASI
    Kerangka Pelaksanaan

    TAHUN
    PERKARA
    CADANGAN TARIKH

    3,4,5
    Kemaskini Penilaian Individu
    Bentuk Skor
    Februari-Oktober
    November
    6
    Kemaskini Penilaian Individu
    Bentuk Skor dan penilaian  akhir individu
    Melengkapkan skor
    Masukkan skor
    Februari – 31 Julai
    1 Ogos
    2 Ogos
    3-5 Ogos

    menghantar disket dan skor ke PPD
    menghantar disket dan skor ke JPN
    7-8 Ogos
    9-10 Ogos


               

    Pernyataan Keputusan

    KOD PENCAPAIAN
    TAHAP PENCAPAIAN
    1
    Boleh menggunakan kemahiran dengan cemerlang serta mengamalkan sikap saintifik dalam melakukan penyiasatan untuk menyelesaikan masalah
    2
    Boleh menggunakan kemahiran saintifik dalam melakukan penyiasatan untuk menyelesaikan masalah
    3
    Boleh menggunakan kemahiran saintifik dengan bimbingan guru serta mengamalkan sikap saintifik dalam melakukan penyiasatan untk menyelesaikan masaalah.
    4
    Boleh menggunakan kemahiran saintifik dengan bantuan guru dalam melakukan penyiasatan


    Skor yang dilaporkan menunjukkan tahap penguasaan pelajar dan ini bolehdiperbaiki dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa

    Pemantauan berterusan
    Pemantauan dilakukan secara berterusan bertujuan untuk memastikan PEKA Sains dilaksanakan dan mengikut prosedur yang ditetapkan.

          Penubuhan Jawatankuasa  dan Pelan Tindakan

          JK Pengurusan dan Pengendalian PEKA Sains (peringkat sekolah)
  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 SCE 3111.

    Distributed By Blogger Templates | Designed by Templateism | TechTabloids