14.4 KONSEP
KONSTRUK YANG DITAKSIR
Terdapat lima konstruk yang ditaksir iaitu:
Konstruk I : Merancang eksperimen
Konstruk II : Menjalankan
eksperimen
Konstruk III : Mengumpul dan merekod
data/ pemerhatian
Konstruk IV : Mentafsir
data dan membuat kesimpulan / rumusan
Konstruk V : Sikap saintifik dan nilai murni
Konstruk
I : Merancang eksperimen
Konstruk ini menguji kebolehan
calon mempamerkan perancangan menyeluruh yang mengandungi perkara berikut dengan tepat :
1. Tujuan penyiasatan
2. Hipotesis
3. Semua pembolehubah yang terlibat
4. Bahan dan radas
5. Kaedah
atau teknik
Konstruk
II : Menjalankan eksperimen
Konstruk ini menguji kebolehan calon menjalankan
eksperimen berdasarkan perancanganserta
penggunaan dan pengendalian bahan/ radas:
1.Kebolehan
mengguna dan mengendali bahan/ radas dengan cermat dan betul.
2.Kebolehan
membersihkan bahan/ radas dengan cara yang betul.
3.Kebolehan
menyimpan bahan/ radas dengan betul dan selamat.
4.Kebolehan melakar/ melukis spesimen/ peralatan
sains dengan susunan yang kebolehan
calon mengumpul dan merekod data dipamerkan melalui perkara berikut :
1. Boleh membina jadual dengan pembolehubah
dimanipulasi dan pemboleh ubahbergerak balas
yang betul.
2. Boleh melengkapkan data pembolehubah
dimanipulasikan dalam jadual dengan betul.
3. Boleh mencatatkan data/ pemerhatian pembolehubah
bergerak balas yang diperolehi daripada
eksperimen dengan betul
Konstruk
IV : Mentafsir data dan membuat kesimpulan / Rumusan
Konstruk ini menguji kebolehan
calon mentafsir dan membuat kesimpulan/ rumusandipamerkan melalui perkara berikut :
1. Boleh mentafsir data atau menulis perbincangan
atau melukis graf dengan kaedahyang betul:
•Tajuk graf
•Paksi berlabel
dan berunit
•Skala seragam
•Bentuk graf sesuai dengan eksperimen
2. Boleh menyatakan hipotesis
diterima atau ditolak.
3. Boleh membuat kesimpulan /
rumusan
Konstruk
V : Sikap saintifik dan nilai murni
Konstruk ini menguji kebolehan calon penghayatan
sikap saintifik dan nilai murni melalui :
1. Minat dan sifat ingin tahu
2. Sistematik
3. Bekerjasama
4. Bertanggung jawab
Tanggungjawab Sekolah
Sebelum Pentaksiran
·
Menerima
surat pekeliling PEKA daripada JPN
·
Menerima
dokumen PEKA daripada JPN
·
Pengetua
menubuhkan Jawatankuasa PEKA
·
Pengetua
melantik pentaksir bagi setiap mata pelajaran
·
Menghantar
senarai JK PEKA dan pentaksir
·
memperbanyakkan
dokumen PEKA untuk kegunaan pentaksir
·
menyediakan
jadual pelaksanaan PEKA dan menghantar salinan kepada JPN dan KP kawasan
·
Memberi
taklimat pelaksanaan PEKA kepada pelajar
·
Memastikan
setiap murid memiliki fail PEKA
Semasa Pentaksiran
·
Pentaksiran
dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran
·
Penyelarasan
skor dilakukan oleh KP Sekolah
·
Pemantau
dalaman membuat pemantauan
·
Pentaksir
merekod skor dalam Borang Skor Individu
·
Pentaksir
menyimpan evidens pentaksiran dalam fail individu
·
Pentaksir
memaklumkan skor kepada pelajar yang ditaksir dan murid menandatangani Borang
Skor Individu bagi setiap taksiran
·
Pentaksir
memindahkan skor dari Borang Skor Individu ke Borang Gred Induk
Selepas Pentaksiran
·
Borang
Skor Individu disemak dan disahkan oleh Pengetua dan disimpan di sekolah
·
Borang
Gred Induk disemak dan disahkan oleh Pengetua. Satu salinan dihantar ke JPN
melalui KPKawasan
·
SU
Peperiksaan bertanggungjawab memastikan pentaksir sekolah memasukkan GRED calon
dalam aplikasi yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan
·
SU
Peperiksaan menyerahkan salinan cetakan Borang Gred Induk calon untuk disahkan
oleh Pengetua
·
Mengeluarkan
sijil PEKA kepada calon
14.5 IMPLIMENTASI
Kerangka Pelaksanaan
TAHUN
|
PERKARA
|
CADANGAN TARIKH
|
3,4,5
|
Kemaskini Penilaian Individu
Bentuk Skor
|
Februari-Oktober
November
|
6
|
Kemaskini Penilaian Individu
Bentuk Skor dan penilaian akhir individu
Melengkapkan skor
Masukkan skor
|
Februari – 31 Julai
1 Ogos
2 Ogos
3-5 Ogos
|
menghantar disket dan skor ke PPD
menghantar disket dan skor ke JPN
|
7-8 Ogos
9-10 Ogos
|
Pernyataan Keputusan
KOD PENCAPAIAN
|
TAHAP PENCAPAIAN
|
1
|
Boleh menggunakan kemahiran dengan cemerlang serta mengamalkan
sikap saintifik dalam melakukan penyiasatan untuk menyelesaikan masalah
|
2
|
Boleh menggunakan kemahiran saintifik dalam
melakukan penyiasatan untuk menyelesaikan masalah
|
3
|
Boleh menggunakan kemahiran saintifik dengan
bimbingan guru serta mengamalkan sikap saintifik dalam melakukan penyiasatan
untk menyelesaikan masaalah.
|
4
|
Boleh menggunakan kemahiran saintifik dengan bantuan
guru dalam melakukan penyiasatan
|
Skor
yang dilaporkan menunjukkan tahap penguasaan pelajar dan ini bolehdiperbaiki
dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa
Pemantauan
berterusan
Pemantauan
dilakukan secara berterusan bertujuan untuk memastikan PEKA Sains dilaksanakan
dan mengikut prosedur yang ditetapkan.
Penubuhan
Jawatankuasa dan Pelan Tindakan
JK Pengurusan dan Pengendalian PEKA Sains
(peringkat sekolah)
0 comments:
Post a Comment