Sunday, 13 April 2014

  • Tajuk 14(1): Bentuk Peperiksaan (Penilaian Berasaskan Sekolah)


    14.1 Pengenalan
    Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan salah satu komponen pentaksiran yang dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksirannya dilaksanakan oleh guru-guru mata pelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
    Demi menjamin kualiti pelaksanaan PBS, mekanisma penyelarasan dan pemantauan akan dilaksanakan untuk meningkatkan kesahan  dan kebolehpercayaan skor pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah.
    PBS di peringkat Ujian Pencapaian Sekolah Rendah terdiri daripada 2 bentuk iaitu Kerja Kursus (PEKA) dan Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS)

    14.2 PEKA

    Penilaian Kerja Amali Sains (PEKA) merupakan salah satu komponen pentaksiran yang dikendalikan oleh pihak sekolah. Peka sains dirancang, ditadbir, diskor dan dilaporkan secara terancang melalui prosedur yang ditetapkan oleh LPM (Lembaga Peperiksaan Malaysia). Peka Sains dilaksanakan oleh pihak sekolah dan ditaksirkan oleh guru-guru di sekolah secara berterusan dalam pengajaran dan pembelajaran.

    Demi menjamin kualiti pelaksanaan PEKA Sains, mekanisme penyelarasan, pemantauan dan pengesanan dilakukan untuk meningkatkan kebolehpercayaan dan keesahan skor pentaksiran.

    Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA Sains) merupakan pentaksiran berasaskan sekolah. PEKA Sains dilaksanakan untuk mentaksir konstruk kemahiran proses sains, kemahiran menyelesaikan masalah secara saintifik, kemahiran manipulatif sains dan nilai murni serta sikap saintifik semasa pelajar menjalankan aktiviti, eksperimen, penyiasatan atau kajian lapangan.

    Pentaksiran ini merupakan proses mendapatkan evidens dan membuat penghakiman terhadap penguasaan dan penghayatan pelajar terhadap konstruk yang telah dikenalpasti berdasarkan standard yang telah ditetapkan. PEKA Sains ini dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. PEKA Sains merupakan pelengkap kepada kurikulum sains di sekolah.

    14.21        Objektif  PEKA

    Untuk membolehkan pelajar:

    ·         Menguasai kemahiran kemahiran proses sains dan kemahiran manipulatif  Sains
    ·         Memantapkan kefahaman dan pengetahuan tentang teori dan konsep sains
    ·         Menerapkan sikap saintifik dan nilai- nilai murni.

    14.3 STRUKTUR/FORMAT

    Ciri-ciri PEKA Sains
    Dalam usaha untuk merealisasikan konsep dan memenuhi keperluan pentaksiran, maka proses pentaksiran Sains berdasarkan ciri-ciri berikut:

    Keserasian dengan kehendak kurikulum
    Format pentaksiran berdasarkan sekolah dan jenis aspek yang ditaksir mengambil kira kemahiran saintifik serta sikap saintifik dan nilai murni yang ingin diperkembangkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

    Berpusatkan Pelajar
    PEKA Sains ini memberi peluang kepada murid untuk ditaksirkan apabila telah bersedia dan mempunyai pengalaman dalam sesuatu perkara yang hendak ditaksir. Ini memberi peluang pentaksiran dilaksanakan dalam keadaan tenang, selesa dan selaras dengan rancangan pengajaran guru.

    Telus dan Terbuka
    PEKA Sains memberi peluang kepada murid untuk mengetahui:
    * perkara yang ditaksir
    * bagaimana perkara itu ditaksir
    * bila perkara itu ditaksir
    * dimana perkara itu ditaksir

    Bolehlaksana dan sistematik
    Format pentaksiran ini telah mengambil kira aspek-aspek berikut:
    * kebolehlaksanaan pentadbiran pentaksiran
    * tertib pelaksanaan pentaksiran

                Kepelbagaian instrumen
                Instrumen yang digunakan:
    ·         Laporan dan kerja amali
    ·         Kerja lapangan
    ·         Aktiviti-aktiiti dalam kelas (simulasi dan mainan peranan)
    ·         Folio
    ·         Projek
    ·         Buku skrap
    ·         Senarai semak
    ·         Model
    ·         Penilaian formatif dan berterusan
    ·         Pelajar digalakkan menguasai ilmu dan mendapatkan pengalam sepanjang masa
    ·         Pelajar diberi peluang meningkatkan prestasi kerja dan skor yang diperoleh.
    ·         Produk pelajar disimpan untuk tujuan koordinasi.


    Kaedah Penilaian: Berterusan dan penilaian formatif
    Penilaian dilaksanakan untuk Tahun 3 hingga Tahun 6. Melalui jangkamasa penilaian ini pelajar digalakkan menguasai pengetahuan dan pengalaman untuk memberi peluang mereka memperbaiki kerja amali dan skor yang diperoleh.

    Instrumen
    Instrumen ialah kaedah/mekanisme yang digunakan untuk mendapatkan evidens tentang tahap penguasaan pelajar terhadap sesuatu kemahiran yang ditaksir.

    Instrumen yang digunakan ialah laporan amali dan senarai semak
    3.1 Laporan Amali
    Laporan kajian yang berformat mengenai sesuatu tugasan penyiasatan daripada buku teks/ buku amali sains / sumber-sumber lain .

    3.2 Senarai Semak
    Senarai semak ialah alat pentaksiran yang mengandungi suatu set pernyataan yang dirangka dan disediakan secara terancang untuk menyemak konstruk II (Menjalankaneksperimen) dan konstruk V (Sikap saintifik dan Nilai Murni)

                Dokumen dokumen yang diperlukan
    ·         Manual Pengurusan Pentaksiran Sains UPSR
    1.    PEKA : Panduan Penilaian

    2.    PEKA : Buku Laporan
  • 0 comments:

    Post a Comment

    Copyright @ 2013 SCE 3111.

    Distributed By Blogger Templates | Designed by Templateism | TechTabloids