14.1 Pengenalan
Penilaian
Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan salah satu komponen pentaksiran yang
dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksirannya dilaksanakan oleh guru-guru
mata pelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Demi
menjamin kualiti pelaksanaan PBS, mekanisma penyelarasan dan pemantauan akan
dilaksanakan untuk meningkatkan kesahan
dan kebolehpercayaan skor pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah.
PBS di peringkat Ujian Pencapaian Sekolah Rendah terdiri
daripada 2 bentuk iaitu Kerja
Kursus (PEKA) dan Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS)
14.2 PEKA
Penilaian Kerja Amali Sains (PEKA) merupakan salah
satu komponen pentaksiran yang dikendalikan oleh pihak sekolah. Peka sains
dirancang, ditadbir, diskor dan dilaporkan secara terancang melalui prosedur yang
ditetapkan oleh LPM (Lembaga Peperiksaan Malaysia). Peka Sains dilaksanakan
oleh pihak sekolah dan ditaksirkan oleh guru-guru di sekolah secara berterusan
dalam pengajaran dan pembelajaran.
Demi menjamin
kualiti pelaksanaan PEKA Sains, mekanisme penyelarasan, pemantauan dan
pengesanan dilakukan untuk meningkatkan kebolehpercayaan dan keesahan skor
pentaksiran.
Pentaksiran
Kerja Amali Sains (PEKA Sains) merupakan pentaksiran berasaskan sekolah. PEKA
Sains dilaksanakan untuk mentaksir konstruk kemahiran proses sains, kemahiran
menyelesaikan masalah secara saintifik, kemahiran manipulatif sains dan nilai
murni serta sikap saintifik semasa pelajar menjalankan aktiviti, eksperimen,
penyiasatan atau kajian lapangan.
Pentaksiran ini merupakan proses mendapatkan evidens dan membuat penghakiman terhadap penguasaan dan penghayatan pelajar terhadap konstruk yang telah dikenalpasti berdasarkan standard yang telah ditetapkan. PEKA Sains ini dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. PEKA Sains merupakan pelengkap kepada kurikulum sains di sekolah.
Pentaksiran ini merupakan proses mendapatkan evidens dan membuat penghakiman terhadap penguasaan dan penghayatan pelajar terhadap konstruk yang telah dikenalpasti berdasarkan standard yang telah ditetapkan. PEKA Sains ini dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. PEKA Sains merupakan pelengkap kepada kurikulum sains di sekolah.
14.21 Objektif PEKA
Untuk membolehkan pelajar:
·
Menguasai kemahiran kemahiran proses sains dan
kemahiran manipulatif Sains
·
Memantapkan kefahaman dan pengetahuan tentang teori
dan konsep sains
·
Menerapkan sikap saintifik dan nilai- nilai murni.
14.3 STRUKTUR/FORMAT
Ciri-ciri
PEKA Sains
Dalam usaha untuk merealisasikan konsep dan memenuhi
keperluan pentaksiran, maka proses pentaksiran Sains berdasarkan ciri-ciri
berikut:
Keserasian dengan kehendak kurikulum
Keserasian dengan kehendak kurikulum
Format pentaksiran berdasarkan sekolah
dan jenis aspek yang ditaksir mengambil kira kemahiran saintifik serta sikap
saintifik dan nilai murni yang ingin diperkembangkan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran.
Berpusatkan Pelajar
PEKA Sains ini memberi peluang kepada
murid untuk ditaksirkan apabila telah bersedia dan mempunyai pengalaman dalam
sesuatu perkara yang hendak ditaksir. Ini memberi peluang pentaksiran
dilaksanakan dalam keadaan tenang, selesa dan selaras dengan rancangan
pengajaran guru.
Telus dan Terbuka
Telus dan Terbuka
PEKA Sains memberi peluang kepada
murid untuk mengetahui:
* perkara yang ditaksir
* bagaimana perkara itu ditaksir
* bila perkara itu ditaksir
* dimana perkara itu ditaksir
Bolehlaksana dan sistematik
* perkara yang ditaksir
* bagaimana perkara itu ditaksir
* bila perkara itu ditaksir
* dimana perkara itu ditaksir
Bolehlaksana dan sistematik
Format pentaksiran ini telah mengambil
kira aspek-aspek berikut:
* kebolehlaksanaan pentadbiran pentaksiran
* tertib pelaksanaan pentaksiran
* kebolehlaksanaan pentadbiran pentaksiran
* tertib pelaksanaan pentaksiran
Kepelbagaian instrumen
Instrumen
yang digunakan:
·
Laporan dan kerja amali
·
Kerja lapangan
·
Aktiviti-aktiiti dalam kelas (simulasi dan mainan
peranan)
·
Folio
·
Projek
·
Buku skrap
·
Senarai semak
·
Model
·
Penilaian formatif dan berterusan
·
Pelajar digalakkan menguasai ilmu dan mendapatkan
pengalam sepanjang masa
·
Pelajar diberi peluang meningkatkan prestasi kerja dan
skor yang diperoleh.
·
Produk pelajar disimpan untuk tujuan koordinasi.
Kaedah Penilaian: Berterusan dan penilaian formatif
Penilaian
dilaksanakan untuk Tahun 3 hingga Tahun 6. Melalui jangkamasa penilaian ini
pelajar digalakkan menguasai pengetahuan dan pengalaman untuk memberi peluang
mereka memperbaiki kerja amali dan skor yang diperoleh.
Instrumen
Instrumen ialah
kaedah/mekanisme yang digunakan untuk mendapatkan evidens tentang tahap
penguasaan pelajar terhadap sesuatu kemahiran yang ditaksir.
Instrumen
yang digunakan ialah laporan amali dan senarai semak
3.1 Laporan
Amali
Laporan
kajian yang berformat mengenai sesuatu tugasan penyiasatan daripada buku teks/
buku amali sains / sumber-sumber lain .
3.2 Senarai
Semak
Senarai
semak ialah alat pentaksiran yang mengandungi suatu set pernyataan yang dirangka
dan disediakan secara terancang untuk menyemak konstruk II
(Menjalankaneksperimen) dan konstruk V (Sikap saintifik dan Nilai Murni)
Dokumen
dokumen yang diperlukan
·
Manual Pengurusan Pentaksiran Sains UPSR
1. PEKA
: Panduan Penilaian
2. PEKA
: Buku Laporan
0 comments:
Post a Comment