2.2 Bentuk
Pentaksiran
2.2.1 Penilaian Formatif
- Penilaian dijalankan secara
berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Maklumat yang diperoleh
daripada penilaian formatif dapat memberi maklum balas tentang sejauh mana
sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai.
- Maka guru dapat mengetahui
tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang murid dan mengambil
tindakan susulan yang sewajarnya.
- Guru juga boleh menilai
kemajuan murid dalam pelbagai aspek termasuk aspek-aspek yang tidak dapat
dinilai secara berpusat.
2.2.2 Penilaian Sumatif
- Penilaian sumatif dikaitkan
dengan penilaian pada akhir tahun atau pada akhir semester.
- Penilaian ini memberikan nilai
yang membezakan pencapaian seorang murid dengan murid lain dan seringkali
digunakan untuk membuat pemilihan.
- Penilaian secara berpusat iaitu
UPSR, PMR, SPM dan STPM biasanya dikendalikan oleh Lembaga Peperiksaan
Malaysia.
- Keputusan penilaian secara berpusat dapat memberi maklumat tentang pencapaian murid di seluruh negara.
2.2.3 Autentik
Pentaksiran
autentik menurut Pert (1990) merupakan bentuk penilaian yang
berdasarkanpencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik
darjah.
Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai
aspek merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah,
kemahiran sosial, sikap terhadappersekitaran, dan simulasi terhadap situasi
dunia sebenar.-
Dalam erti kata lain, pentaksiran autentik ini juga
merupakan suatu proses yang melibatkanpelbagai bentuk pengukuran prestasi yang
boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar,kejayaan, motivasi dan sikap pada
aktiviti yang releven.-
Kepentingan Pentaksiran Autentik dan Pentaksiran
Performance BasedAutentik
- Menghendaki
pelajar menggunakan pengetahuan dengan bermakna
- Menghendaki
pelajar mahir menggunakan pelbagai kemahiran (contohnya,
penulisan,penyelidikan, perdebatan, kemahiran komunikasi dan kemahiran berfikir
secara kritis)
- Memberi
pelajar peluang untuk memperbaiki dan melakukan penambahbaikan melaluipemikiran
kritis dari masa ke semasa dalam memperoleh kejayaaan pada masa hadapan.
- Merangsang
pelajar menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yangada dalam
dunia sebenar.
- kurang
kepada kertas dan pensel lebih kepada amali, portfolio, persembahan,
pemerhatian, penulisan, lisan, pameran dan eksperimen
0 comments:
Post a Comment